TATA KELOLA PENDIDIKAN ISLAM: STRATEGI MANAJEMEN DAN TANTANGAN KONTEMPORER

Authors

  • Shofyan Anshory Universitas Islam Negeri Mataram
  • Yudin Citriadin Universitas Islam Negeri Mataram
  • Fathul Maujud Universitas Islam Negeri Mataram

DOI:

https://doi.org/10.61553/ascent.v2i1.128

Keywords:

Islamic Education Governance, Management Strategy, Contemporary Challenges

Abstract

It is essential for Islamic education to shape the character and knowledge of Muslims all over the world. A good governance of Islamic education is essential to guaranteeing the quality and relevance of education. The study investigates Islamic education governance, management approaches used, and current problems faced by Islamic educational institutions. The study aims to improve understanding of management practices and governance in Islamic Education by collecting and analyzing relevant literature through qualitative methods and library study approaches. Research shows that the use of information technology, teacher professional development, and school-based management (MBS) are effective management strategies. Information technologies such as e-learning platforms and school information management systems (SMIS) improve access to education and increase administrative productivity. According to this study, improving the quality and relevance of Islamic education in the modern era requires change and innovation in management strategies. This study concludes that to improve the quality and relevance of Islamic education in the modern era, changes and innovations in management strategies are needed.

References

Abdullah, D. S., Hadi, R. N., & Suryandari, M. (2024). PERAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM KONTEKS PENDIDIKAN MODERN. 1.

Arifin, S. R., & Merdekawati, E. G. (2020). Tanggapan Mahasiswa terhadap Pemanfaatan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Online. Jurnal Sistem dan Teknologi Informasi (Justin), 8(3), 278. https://doi.org/10.26418/justin.v8i3.40007

Asror, M., Bakar, M. Y. A., & Fuad, A. Z. (2023). Modernisme Pendidikan Islam dalam Pemikiran Mahmud Yunus: Analisis dan Relevansinya dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam Indonesia Era Society 5.0.

Astuti, R. S., & Khoiri, Q. (2023). Tantangan Lokal Dan Global Kebijakan Politik Pendidikan Islam Di Indonesia. 05(02).

Carnawi. (2023). INTERNALISASI MANHAJ MELALUI KEPEMIMPINAN KEPALA PENDIDIKAN DALAM MENANAMKAN PENDIDIKAN KARAKTER. ASCENT: Al-Bahjah Journal of Islamic Education Management, 1(2), 61–68.

Colarika, S., & Az Zahro, F. (2023). KONSEP DASAR DALAM SISTEM INFORMASI MANAJEMEN DALAM PENDIDIKAN. ASCENT: Al-Bahjah Journal of Islamic Education Management, 1(2), 51–60.

Faizah, N. (2024). Pentingnya Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah.

Fawaidil Wafa, A., & Kuswandi, D. (2024). TURATS SEBAGAI STRATEGI PEMBELAJARAN DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. HINEF : Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 3(1), 119–130. https://doi.org/10.37792/hinef.v3i1.1194

Fitria, N., Munandar, D. S., & Arifudin, O. (2024). Manajemen Pengelolaan Media Pembelajaran Pendidikan Islam.

Isti’ana, A. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. 4.

Kurniawan, H., Hakim, L., Sanulita, H., Maiza, M., Arisanti, I., Rismawan, M., Sudipa, I. G. I., Daryaswanti, P. I., Kharisma, L. P. I., akbar, J. S., Haryani, H., & Amalia, M. M. (2023). TEKNIK PENULISAN KARYA ILMIAH: Cara membuat Karya Ilmiah yang baik dan benar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Latif, Y. (2020). PENDIDIKAN YANG BERKEBUDAYAAN. Gramedia Pustaka Utama.

Manan, A. (2024). PENDIDIKAN ISLAM DAN PERKEMBANGAN TEKNOLOGI: MENGGAGAS HARMONI DALAM ERA DIGITAL.

Maula, I., Sari, A. L., Sarimin, D. S., & Rondonuwu, R. H. S. (2023). Pendidikan untuk Pemerataan Pembangunan: Memperjuangkan Hak Semua Anak. 05(04).

Mustari, M. (2022). Manajemen Pendidikan Di Era Merdeka Belajar.

Novelita, N., Devian, L., Sufyarma, S., & Rifma, R. (2023). Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Konteks Manajemen Berbasis Sekolah Dasar di Era Digital. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(3), Article 3. https://doi.org/10.36835/modeling.v10i3.1673

Pitri, A., Ali, H., & Anwar Us, K. (2022). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENDIDIKAN ISLAM: PARADIGMA, BERPIKIR KESISTEMAN DAN KEBIJAKAN PEMERINTAH (LITERATURE REVIEW MANAJEMEN PENDIDIKAN). Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora dan Politik, 2(1), 23–40. https://doi.org/10.38035/jihhp.v2i1.854

Rohman, M. (2024). PENGELOLAAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM YANG RELEVAN DAN ADAPTIF TERHADAP TANTANGAN ZAMAN.

Sembiring, I. M., Ilham, I., Sukmawati, E., Maisuhetni, M., & Arifudin, O. (2024). Pendidikan Agama Islam Berwawasan Global Sebagai Dasar Paradigma Dan Solusi Dalam Menghadapi Era Society 5. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i2.9433

Setyawati, I., & Hasan, L. M. U. (2024). Mengajarkan Bahasa Arab kepada Anak-Anak Usia Dini dengan Aplikasi Arabic Vocabulary for Kids. 3(2).

Sitepu, N. H., Humaira, S. S., Khairunnisa, N., Syakira, D., & Yusnaldi, E. (2024). PENTINGNYA KETERAMPILAN SOSIAL DALAM PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. 6(3).

Sobarie, N. (2023). MANAJEMEN PONDOK PESANTREN DALAM MEMBINA PERILAKU RELIGIUS SANTRI. ASCENT: Al-Bahjah Journal of Islamic Education Management, 1(1), 39–50.

Supit, M., A.M Rawis, J., Markus Wullur, M., & N.J. Rotty, V. (2021). Analisis Supervisi Pendidikan Untuk Pengembangan Profesionalitas Guru Berkelanjutan. LEADERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 87–107. https://doi.org/10.35719/leaderia.v2i2.68

Tantowi, A., & Ramadhan, M. (2022). Pendidikan Islam di era transformasi global (Cet. 2). Pustaka Rizki Putra : Sekolah Tinggi Islam Kendal.

Uyun, S., Octavia, S. A., Hilaliah, L., & Muharom, A. (2020). Manajemen Sekolah: Madrasah Adiwiyata. Deepublish.

Downloads

Published

2024-08-31

How to Cite

Anshory, S., Citriadin, Y., & Maujud, F. (2024). TATA KELOLA PENDIDIKAN ISLAM: STRATEGI MANAJEMEN DAN TANTANGAN KONTEMPORER . ASCENT: Al-Bahjah Journal of Islamic Education Management, 2(1), 36–41. https://doi.org/10.61553/ascent.v2i1.128